Livet i San Jose

Skole, vertsfamilie og div.

overcast

Hallaisen:)

Mangen saa lure paa kossen eg bor naa, spesielt na mor :) Jeg bor hos ei dama saa hette Jeanett i Guadalupe. Hu er veldig sprudlene, glad og ikkje redd for aa si hva hun mener, paa en god maate altsaa. Hun er veldig morsom og lager god mat. Fòrste gangen jeg mòtte henne var kje klar for aa hilse paa den norske maaten, men hun slo armene rundt meg og kysset meg paa begge kinnene:) litt anderledes maate aa hilse paa enn i Norge, men det er hyggelig! Hilser ikkje slik paa alle aaltsaa, bare familiemedlemmer og venner osv!

Huset til jeanett er ganske stort, alt er paa et plan og det ene rommet leder til det andre:) Huset er som et lite motell, hun tar imot mange, men akkurat naa er det bare jeg, mora hennes og vaskehjelpen (fra nicaragua). Hun har eg snakkende pappegòye, er veldig stilig men av og til ogsaa litt plagsom!!! hehe.. AASSAA har hu ein pitte liten hund, den springe som ein rakett fra rom til rom og er heilt texas!hehe me like...

Jeanett lage mòje forskjellige mat og eg har fortalt at eg like veldig godt grònnsaker og frukt saa naa faar eg pròva mòje nytt!!! god mat.. aassaa har hu funne ut at eg ikkje e SAA glad i bònner og ris som andre som bor her i landet! hehe...

Ellers saa er det ganske kjipt at jeg ikkje kan sole meg her, bor midt i byen...

Vanlig dag hos Jeanett:
- vaakne halv 7, pga ein i nabofamilien (som eg forresten hòre sykt godt gjennom veggen) har naage saa vibrere i evigheter , ikkje vett eg ka d e! aassaa fraa eg ein kopp med veldig god kaffe
- 7.00 frokost, masse frukt , fat med ananas, papaia og mago som regel og bròd eller et eller aent t:) )
- 8.15 begynne skolen (gaar i 10 min)
- 11.15 ferdig paa skolen
- 11.30 lunsj, kylling/biff/tunfisk og ris og bròd og grònnsaker. her bruker de masse forskjellig til maaltidene!
- som regel ein liten siesta!
- lekser, lage smykker, sitte paa nette osv
- 14 spise litt yoghurt og frokostbanding
- 18.00 middag ca sama som lunsj
- naa er det sykt mòrkt ute saa jeg kan ikkje gaa ut siden jeg er aleine
- litt mer spansk, ser spansk sòppeltv:) eller lager smykker, leser, planlegger neste helgetur
- 21.00 er eg sykt trette og sovne som regel daa, daa har alle i huse mitt lagt seg, mens det er full fest (barn som skriker hunder som bjeffer og folk som spiser i nabohuset:) )

Saann cirka saann skal eg ha det de to ukene jeg bor i San Jose!

Skrevet av Lindahaugv 13:28 Arkivert i Costa Rica Kommentarer (2)

Quepos y Parque de Manuel Antonio :)

Mer om helgaa i Quepos

Hola vikingos :p

Som eg skeriv i forrige blogg saa sko eg fortella mar om helgaa me i Quepos.

Naar me kom fram gikk vi ut og spiste og saa mòtte vi Jay (USA) som marianne hadde vaert med i Montezuma eller noe for noen uker siden. Han var veldig grei og viste oss litt rundt i byen fòr vi gikk til en uteplass som heter "music". Var ikkje saa gòy der for de spilte veldig hòy musikk og stort sett bare sanger som jeg er veldig lei av fra Norge, men god òl hadde de :p

Neste dag vaaknet jeg i 8 halv 9 tiden og var klar for aa stikke til standa. Marianne sov. Etter en del forsòk paa aa vekke henne aapnet hun til slutt òynene hun ogsaa:) Saa for vi aa spiste frokost (omelett med ris og bònner til og tomater) det var veldig godt. Her i Costa Rica har de bònner og ris til alt mulig! Etter frokost gikk vi for aa hòre om et av hostellene (billigere) hadde flere rom, men de hadde bare senger paa rom med 10 andre. Vi tenkte det ikke var saa lurt siden marianne hadde med seg alle tingene sine i kofferten. Derfor betalte vi for hele helga paa hotelle vi var paa fra fòr.

SAAAA var det tid for aa komme seg til stranda:) bussen dit kostet ca. 2,50 kr! men var ikkje langt da, bare over et lite fjell og ned paa andre siden. Saa nydelig det var der! palmer og masse vegitasjon, helt grònt og vite strender:)
Vi fant oss en plass naer vannet og la oss ned for aa "tanne" hehe.. Saa kom hòydepunktet, det fòrste badet! Arne husker sikkert hvordan jeg gledet meg i fjor naar vi var i Italia <3
Vannet var saa varmt! har aldri kjent saa varmt hav fòr!var heilt sykt deilig, men det var vel ikke akkurat avkjòlende! heldigvis var det litt vind alle dagane. Men varmen e ikkje den same her som heima, vett ikkje heilt kordan eg ska forklara det. Heima bler det saa trykkane varmt naar temperaturen stige opp mot 30 at jaffal eg fòle eg ikkje faar puste skikkelig, her e d bare deiligt! bortsett fra all svettingaa daa, men d bler en vant til :)

Vi laa der og solte oss og nòt live hele dagen. Ante fred og ingen fare, men plutselig kom vannet! jeg spratt opp og grabbet sekken og handklèet i en bevegelse og sprang oppover stranda. Marianne gjorde det samme men hun rakk ikke aa faa med seg alle tinga sine! haandklèet, skona og kjolen ble med bòlga oppover stranden. Heldigvis fant vi alt igjen, men da var haandklèet og kjolen dynket i sand! hehe... Men marianne visste raad, hun gikk like saa godt ut i vannet og vasket kjolen og handklèet i vannet, tòrke ville det jo tidsnok gjòre i varmen:) Vi laerte i alle fall at det blir fort flo her! var kanskje derfor alle andre laa saa langt fra standa!hehe

Ellers saa mòtte vi en tica (jente fra Costa Rica) som jay kjente. hun hadde ogsaa lyst til aa "tanne" i paasken:) Hun er fra Cartago, en litt mindre landsby rett ved siden av en vulkan (ikke lenger aktiv altsaa). Marianna heter hun og er veldig kjekk! Jeg snakket en del om norge og hun om Costa Rica, supert og ha en tica saa kan fortelle hva vi bòr besòke og div! Vi 4 var sammen paa standa og om kveldene, det var veldig kjekt.

Siden det var paaske stengte alle butikkene torsdag og fredag (ikkje alle matbutikkene og restaurantene heldigvis), men jeg ble ganske lei meg for jeg hadde sett saa fram til aa faa snakke med arne paa skype :( Ble saa glad naar jeg endelig fikk snakke med ham paa sundagen at taarene fosset! Jeg ble med en gang i mye bedre humòr etterpaa :)

Men ja, Manuel Antonio! Paa lòrdagen for vi fire til nasjonalparken, vi maatte betale 40 kroner for aa komme inn men det var jo ingenting. Nasjonalparken er en avstengt del av resten av stranda. Vi gikk paa en vei med tett skog paa begge sider i ca. 20 min fòr vi kom fram til nydelige strender. Paa veien til standa saa vi apekatter som slengte seg i traerne og lekte seg og et dovendyr! jay gikk hele tiden og skikket opp i traerne fòr der hadde han sett dem fòr men denne var pa bakken! En lite om sòt krabat skal jeg si dere.. Alle fikk komme tett innpaa aa ta bilder, men uten blitz saa klart, men var jo ikkje alle som forstod d! stakkars.. Han ble nok ganske vettskremt fordi han begynte etter hvert aa klatre oppover en tynn trestamme. Det gikk SAKTE det! haha.. filmet han imens han klatret og tok et par bra bilder. Men har saa klart klart aa glemme noe viktig hjemme i Norge i flyttekaoset, Kabelen fra kameraet til pcen! Men marianne har akkurat lik min saa jeg faar vente til jeg mòter henne igjen med aa legge ut bilder til dere.
Forresten lurer dere ikkje paa hvorfor dovendyret var paa bakken og ikkje sovende i treet? Jo fordi de kommer ned paa bakken en gang i uken fòr aa drite! HAHA

Som dere ser hadde vi det veldig gòy i Quepos og Manuel Antonio. Mòtte to jenter til fra norge som jobber i parken og to svenske jenter som bor der. Hun ene jobber i en restaurat/bar paa stranden mens hun andre bare nyter livet, og har faatt seg kjaereste fra Quepos :D Ellers var folka veldig hòflige og ivrige paa aa laere seg morsomme uttrykk paa norsk :)

Paa sundagskvelden tok jeg og marianna buss sammen til San Jose hun hjalp meg med aa faa tak i taxi og fortalte sjaafòren hvor jeg skulle og at han ikkje maatte kjòre fòr jeg var inne i huset til Jeanett:) Saa naa er jeg her i San Jose og gaar paa spanskkurs. Men det kan jeg fortelle mer om siden, trenger en siesta naa fòr jeg begynner paa leksene!!

Savne mor aa far,
haabe alt star bra me sòster og samboer og den kommane tantungen min
aa broremann saa klart:)

Skrevet av Lindahaugv 21:26 Arkivert i Costa Rica Kommentarer (2)

Quepos

paaske i Quepos

Hola Amigos!

Paa mòte med otec paa onsdag sa han jeg og marianne (fra trondheim som jeg mòtte der:) snakket med at jeg kunne dra rett til Jeanette hvis jeg ville. men han sa ogsaa at spansk-kurset mitt ikkje startet fòr paa mandag pga paaske. Jeg og marianne foreslo da at jeg heller skulle bli med henne til Quepos, og komme tilbake til Jeanette paa sòndagen, det var en god idè!!! og helt i orden for Otec og jeanette ikkje minst:)

Dermed bar det av daarde til Jeanette fòr aa hilse paa og legge igjen litt bagasje og div. Saa for vi videre til busstasjonen, som var full av folk som skulle paa paasketur! klokka var nesten to og bussene til Quepos skulle gaa 2 og 4 og 6 eller noe. Me begynte aa se litt svart paa det men stilte oss i naa i billettkò. Saa kom det en taxisjaafòr bort til oss "rike turister". Marianne klarte aa pruta turen ner fra 150 dollar t 130 dollar, dyrt nok e d jo i forhold t 50 kr for ein bussbillet, men me ville komma oss fram aa aircon. hadde han o:)

Saa daa fekk me private sjaafòr heile veien t Quepos 2,5 timar:) Me fekk stoppa paa ei bro aa se paa krokodiller og hòrra paa goe musikk heile veien:) han fortalte oss at adle krokodillane i den elvaa va blinde fordi det er for mange hanner som alle vet => masse slossing om damene => blinde!

Han kjòrte oss rundt i heila Quepos for aa finna et billig hotell aa va veldig snille. Me ente til slutt paa et hotell me aircon. aa eget rom for bare oss to:) 50 dollar nattaa for begge, va kje billig d heller, men var ekstra dyrt rundt om kring den helgaa pga masse folk/paaske.

Men eg maa stikka t Jeanette aa spisa middag naa saa ska eg fortella mar i maaraa, love!

Savne daakke heima, men har d veldig fint:)

Hasta luego mis amigos:)

Skrevet av Lindahaugv 14:26 Kommentarer (1)

Hola San Jose

Daa var eg framme der jeg skal gaa paa spanskkurs

overcast

Hei!
Etter aa ha staatt opp kl 05.00 sagt hade til min kjaere og satt meg paa fysta flye til Oslo, gikk det
cirka 24 timar foer eg va framme her i San Jose, Costa Rica. Flyturen gikk veldig fint, eller flyturene boer jeg vel heller si:) Alt var i rute! Naar jeg landet i Amsterdam fylte jeg paa litersflaska mi og gikk til gaten. Det jeg ikkje var klar over var at det var sikkerthetskontroll ved gaten! Kan derfor si jeg fikk i meg godt med vann foer den 10 timer lange turen! det var veldig lurt fordi jeg var ikkje saa sliten naar jeg kom fram, mest troett..

Paa flyet til Panama City satt jeg i midt flyen 3*3 seter sammen med en gammel dame fra Nicaragua. Hun var veldig koselig og kunne ikke et kvekk engelsk:) Pratet noen faa ord paa skansk sammen og jeg hjalp henne med fjernkontrollen til tv- skjermen hennes, hu forstod jo ikkje hva som stod paa engelsk der stakkars! Vi fikk god mat smaa men veldig ofte, lurt paa saa lange flyturer! Jeg faar som kjent ikkje sove sittende, proevde flere ganger aa sove men endte til slutt med at jeg hadde sett to filmen der i blandt "the ugly troght" sykt bra, satt der aa lo for meg sjoel! Friends, Family gay, Greys Anatomi +++ :)

Paa flyturen til Costa Rica fra Panama City var det turbulens i begynnelsen og jeg ble litt daarlig, hadde ikke rukket aa spise paa en stund og hadde lite vann igjen! Jeg og han jeg satt med (fra Israel, skulle besoeke broren sin som drev en surfe utleige) var enige om at det var rart flyet i det hele tatt holdt seg opp i lufta. var litt skummelt, men gikk over.

Naar jeg kom fram kom ogsaa bagasjen min fram :) supert! Saa fant jeg mannen med Backpackers skiltet men ingen buss. Saa da fikk jeg sitte aa vente med en annen paa en benk. "Eata muy linda" sa han, jeg svarte " Me llamo Linda" hehe.. for mor aa far sa ikkje vett ka linda betyr = pen paa spansk!

Naar jeg kom fram var jeg saa sliten at jeg brukte en hel evighet paa aa finne tingene jeg trengte, hjernen jobbet saa sakte! Fikk en noekkel til et lite skap og laken til koeysanga. Var 5 andre jenter ogsaa paa romme. Snakket en del med ei fra Skottland, hun og venninnen har vaert jorden rundt i 10 mnd og skal hjem paa torsdag, de gruer seg til aa dra hjem til snoe og uvaer, men har ikkje mer penger igjen!

I dag onsdag gikk jeg for aa ta ut penger, men atmen ville ikkje godta kortet mitt maa visst kontakte banken foer avreise slik at de kan fjerne en sperre i tilfelle det skulle vaere stjaalet. (Skottland som fortalte meg)
Skal moete en fra Otec om en time, infomoete og div. ellers ingen planer!

Skrevet av Lindahaugv 08:00 Arkivert i Costa Rica Tagged backpacking Kommentarer (1)