Oppdatering om de siste 3 ukene i Jaco

Soling i Jacó, telttur i jungelen og fisketur (uten fisk)

sunny -35 °C

Heia :) naa er det en stund siden jeg har skrevet noe nytt!

Men jeg har det fortsatt veldig bra. Har til og med faatt jobbet paa skolen i to hele uker (vaert her i 3).
I helgene har jeg ikke vaert like mye ute aa fartet, men góy har det vaert uansett, deilig aa roe ned tempoet litt og.

Fórste helga her 23-25 april bestemte jeg og Torfinn at vi bare skulle vaere her og ta livet med ro. Vi spise en del is, laa paa standen og surfet, fint det! Vi var ogsaa aa trente et par ganger i lópet av helgen. Kom over et ganske bra treningssenter tidligere i uka, som ligger nede paa standen. Det kostet 150 kr for en maaned og etter aa ha tenkt litt paa det fant begge ut det var en god ting aa bruke litt penger paa :)

Paa lórdagen gikk vi tur. Det sto om en grei tur opp til en hóyde i guideboka. Derfra kunne vi se hele Jacó Beach og nabostanden Playa Hermosa. Vi gikk i 1,5 timer paa en jordvei, det var en fin, varm og klam tur! Klam.com gaar det mye i :) hehe.... Paa toppen drakk jeg opp de siste daapene med vann aa fólte meg egentlig ganske sliten! Men humóret sted naar Torfinn kunne by paa en pakke Oreo kjeks! Etter en iten stund kom det 3 atvér kjórende. Det var saa klart noen amerikanere paa guidet tur, hehe. Jeg kjente jeg ble litt missunlig naar de fikk kald ól av guiden paa toppen, men fólte meg straks mye bedre naar vi fikk beundrende blikk naar vi sa vi hadde gaatt opp. Aldri om de hadde orket det sa de :p

Den neste uka gikk med til skole paa formiddagen, soling, surfing, trening og How I met your mother (takk arni ;) )...

Den neste helga 30-2 mai dro jeg og Torfinn paa en liten utflykt paa lórdagen, telttur i jungelen hórtes jo góy ut! Saa jeg pakket med meg lakenpose, energibarer og vaatservietter, hehe... Dit vi skulle laa bare 30 min med buss fra Jacó. Planen var aa gaa 5 km for aa se Costa Ricas lengste fossefall (200 meter) og finne en plass langs elva aa slaa opp telet. Det sto i guideboka at det var noen fine steder langs elva for telting. Sóndagen skulle vi gaa videre til nasjonalparken som heter Carera eller noe, for aa se krokodiller, fugler, frosker og div andre snaale dyr. Men alt blir ikkje alltid som planlagt! :)

De 5 kilometerne var dróye som fy! Veien gikk rett oppover og i steikende sol med en sekk som bare ble tyngre og tyngre. Det tok paa skal jeg fortelle dere. I tillegg var jeg gangsperr i rumpa laara og leggene etter gaarsdagens innsats paa treningssenteret! Den ene turbussen etter den andre sneglet seg forbi oss i fórste gir, flere stoppet faktisk og sa "Crazy Norwegians" haha! Men til slutt kom vi fram til en liten bod der jeg fikk fylle opp vannflaska mi. (Torfinn fikk til aa glemme sin i butikken fór vi dro, lurt!). Vi maatte betale 10000 collones hver for aa se fossen, det var ganske dyrt (120kr). Mannen som jobbet der gav oss et egetprodusert kart (strekfigurer :) ) og hver vaar bambusstav. Det visteseg at vi hadde hele 3 km igjen og det stort sett rett nedover. Fólte meg skikkelig paa jungeltur paa veien nedover. Flere steder hadde vegen rast ut og traer velet, sikkert pga det kraftige regnvaeret.

Etter 3 dróye kilometer var vi framme ved fossen, den var fin! Var deilig aa staa ved siden aa faa en frisk og kald dusj etter saa mangen timer i steikende sol :) Eter aa ha tatt noen bilder og slappet av litt gikk vi litt tilbake og fant en plass nede ved elva hvos vi kunne slaa opp teltet slik at vi laa noen lunde beint i ale fall. For aa óke komforen bittelitt (hadde ikkje liggeunderlag), samlet vi en del blader og la der teltet skulle staa. Vi rakk aa sette opp teltet fór det ble mórkt og krysset fingrene for at det ikke ville begynne aa regne! Kveldsmaten besto av bród, tunfisk og syltetóy nam!!!hehe :) Etter den lange turen var vi veldig trótte allerede kl 6 om kvelden. Midt i tannpussen begynte det aa regne! Det dryppet noen faa draaper ned paa meg inne i teltet, men heldigvis gav regnet seg saa det ble ikke mye klammere enn det var fra fór!

Fór jeg sovnet laa jeg aa lyttet til alle lydene utenfra, det er helt sinnsykt hvor hóye og spesielle lyder dyr og insekter kan lage. Var nesten litt skummet, fólte lydene var saa naere, men det gikk over :) Utenfor naar jeg pusset tennene saa jeg forresten ildfluer for fórste gang, stilig!

Jeg vaakenet en del ganger i lópet av natten. Var fortsatt et ganske hardt underlag aa ligge paa :) Torfinn laa alltid aa sov naar jeg var vaaken saa jeg fólte jeg nesten ikke hadde sovet. Men han sa at jeg hadde sovet hver gang han var vaaken, saa daa var det ok :) Vaaknet i 6-7 tiden om morgenen til fuglesang og en litt overksyet himmel. Saa stiv og stól jeg var! skulle bare mangle etter gaarsdagens ókt! Vi bestemte oss for aa droppe turen til Carera. Da maatte vi gaatt 8 km til utenom de 8 vi skulle gaa tilbake fra teltpalssen til der vi startet. Faar heller gjóre det en dag uten tung sekk og klamme klaer!

I lópet av teltturen fikk vi se en hel del dyr. Blant annet white faced monkey, poisonus dart frog (en dódelig frosk som indianerne brukte giften fra til pilspissene sine), pappegóyer og mange flere. Var en veldig kjekk, svett og klam tur :)

Skal love dere det var godt aa komme hjem aa faa dusje av meg alle myggene jeg hadde knertet og alt skitten paa beina! hehe... heldigvis var jeg veldig flink med myggsprayen i lópet av turen. Torfinn er en smule lei av lukta, men forstaar at det er nódvendig fordi myggene her elsker meg!

Skal fortelle mer en annen dag, lover :) Naa vil jeg ut i sola og spise is og lese litt. Nyte sóndagen fór den "harde" arbeidsuka begynner! hehe...

I dag er det 3 uker til jeg reise hjem til Norge. Gleder meg veldig til det, men skal virkelig nyte de siste ukene her i C.R. ogsaa! Har planer om aa dra til óstkysten aa jobbe med skildpadder i ca en uke nesteuke og saa har jeg en uke til aa reise rundt fór jeg drar til San Jose og sover siste natta hos Jeanette.