Quepos y Parque de Manuel Antonio :)

Mer om helgaa i Quepos

Hola vikingos :p

Som eg skeriv i forrige blogg saa sko eg fortella mar om helgaa me i Quepos.

Naar me kom fram gikk vi ut og spiste og saa mòtte vi Jay (USA) som marianne hadde vaert med i Montezuma eller noe for noen uker siden. Han var veldig grei og viste oss litt rundt i byen fòr vi gikk til en uteplass som heter "music". Var ikkje saa gòy der for de spilte veldig hòy musikk og stort sett bare sanger som jeg er veldig lei av fra Norge, men god òl hadde de :p

Neste dag vaaknet jeg i 8 halv 9 tiden og var klar for aa stikke til standa. Marianne sov. Etter en del forsòk paa aa vekke henne aapnet hun til slutt òynene hun ogsaa:) Saa for vi aa spiste frokost (omelett med ris og bònner til og tomater) det var veldig godt. Her i Costa Rica har de bònner og ris til alt mulig! Etter frokost gikk vi for aa hòre om et av hostellene (billigere) hadde flere rom, men de hadde bare senger paa rom med 10 andre. Vi tenkte det ikke var saa lurt siden marianne hadde med seg alle tingene sine i kofferten. Derfor betalte vi for hele helga paa hotelle vi var paa fra fòr.

SAAAA var det tid for aa komme seg til stranda:) bussen dit kostet ca. 2,50 kr! men var ikkje langt da, bare over et lite fjell og ned paa andre siden. Saa nydelig det var der! palmer og masse vegitasjon, helt grònt og vite strender:)
Vi fant oss en plass naer vannet og la oss ned for aa "tanne" hehe.. Saa kom hòydepunktet, det fòrste badet! Arne husker sikkert hvordan jeg gledet meg i fjor naar vi var i Italia <3
Vannet var saa varmt! har aldri kjent saa varmt hav fòr!var heilt sykt deilig, men det var vel ikke akkurat avkjòlende! heldigvis var det litt vind alle dagane. Men varmen e ikkje den same her som heima, vett ikkje heilt kordan eg ska forklara det. Heima bler det saa trykkane varmt naar temperaturen stige opp mot 30 at jaffal eg fòle eg ikkje faar puste skikkelig, her e d bare deiligt! bortsett fra all svettingaa daa, men d bler en vant til :)

Vi laa der og solte oss og nòt live hele dagen. Ante fred og ingen fare, men plutselig kom vannet! jeg spratt opp og grabbet sekken og handklèet i en bevegelse og sprang oppover stranda. Marianne gjorde det samme men hun rakk ikke aa faa med seg alle tinga sine! haandklèet, skona og kjolen ble med bòlga oppover stranden. Heldigvis fant vi alt igjen, men da var haandklèet og kjolen dynket i sand! hehe... Men marianne visste raad, hun gikk like saa godt ut i vannet og vasket kjolen og handklèet i vannet, tòrke ville det jo tidsnok gjòre i varmen:) Vi laerte i alle fall at det blir fort flo her! var kanskje derfor alle andre laa saa langt fra standa!hehe

Ellers saa mòtte vi en tica (jente fra Costa Rica) som jay kjente. hun hadde ogsaa lyst til aa "tanne" i paasken:) Hun er fra Cartago, en litt mindre landsby rett ved siden av en vulkan (ikke lenger aktiv altsaa). Marianna heter hun og er veldig kjekk! Jeg snakket en del om norge og hun om Costa Rica, supert og ha en tica saa kan fortelle hva vi bòr besòke og div! Vi 4 var sammen paa standa og om kveldene, det var veldig kjekt.

Siden det var paaske stengte alle butikkene torsdag og fredag (ikkje alle matbutikkene og restaurantene heldigvis), men jeg ble ganske lei meg for jeg hadde sett saa fram til aa faa snakke med arne paa skype :( Ble saa glad naar jeg endelig fikk snakke med ham paa sundagen at taarene fosset! Jeg ble med en gang i mye bedre humòr etterpaa :)

Men ja, Manuel Antonio! Paa lòrdagen for vi fire til nasjonalparken, vi maatte betale 40 kroner for aa komme inn men det var jo ingenting. Nasjonalparken er en avstengt del av resten av stranda. Vi gikk paa en vei med tett skog paa begge sider i ca. 20 min fòr vi kom fram til nydelige strender. Paa veien til standa saa vi apekatter som slengte seg i traerne og lekte seg og et dovendyr! jay gikk hele tiden og skikket opp i traerne fòr der hadde han sett dem fòr men denne var pa bakken! En lite om sòt krabat skal jeg si dere.. Alle fikk komme tett innpaa aa ta bilder, men uten blitz saa klart, men var jo ikkje alle som forstod d! stakkars.. Han ble nok ganske vettskremt fordi han begynte etter hvert aa klatre oppover en tynn trestamme. Det gikk SAKTE det! haha.. filmet han imens han klatret og tok et par bra bilder. Men har saa klart klart aa glemme noe viktig hjemme i Norge i flyttekaoset, Kabelen fra kameraet til pcen! Men marianne har akkurat lik min saa jeg faar vente til jeg mòter henne igjen med aa legge ut bilder til dere.
Forresten lurer dere ikkje paa hvorfor dovendyret var paa bakken og ikkje sovende i treet? Jo fordi de kommer ned paa bakken en gang i uken fòr aa drite! HAHA

Som dere ser hadde vi det veldig gòy i Quepos og Manuel Antonio. Mòtte to jenter til fra norge som jobber i parken og to svenske jenter som bor der. Hun ene jobber i en restaurat/bar paa stranden mens hun andre bare nyter livet, og har faatt seg kjaereste fra Quepos :D Ellers var folka veldig hòflige og ivrige paa aa laere seg morsomme uttrykk paa norsk :)

Paa sundagskvelden tok jeg og marianna buss sammen til San Jose hun hjalp meg med aa faa tak i taxi og fortalte sjaafòren hvor jeg skulle og at han ikkje maatte kjòre fòr jeg var inne i huset til Jeanett:) Saa naa er jeg her i San Jose og gaar paa spanskkurs. Men det kan jeg fortelle mer om siden, trenger en siesta naa fòr jeg begynner paa leksene!!

Savne mor aa far,
haabe alt star bra me sòster og samboer og den kommane tantungen min